.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاسخ لاریجانی به احمدی‌نژاد: بودجه نویسی نمی‌کنیم‏، بودجه دولت را اصلاح می‌کنیم

اگرچه رئیس‌جمهور اصلاحات بودجه‌ای مجلس را نوعی بودجه نویسی خوانده بود اما رئیس مجلس در پاسخ به آن گفت که مجلس از ابتدا قانون نویسی نمی‌کند‏ بلکه لایحه دولت را اصلاح می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری خود در منولوگی چندین بار نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و از آنها خواست تا لایحه بودجه را همان‌گونه که دولت فرستاده، تصویب کنند تا انسجام آن به هم نخورد.

علی لاریجانی هم صبح امروز به کمیسیون تلفیق رفت تا هم در جریان مهمترین مذاکرات این کمیسیون قرار گیرد و هم در قالب ارائه رهنمودهایی به اعضای این کمیسیون‏، پاسخی به احمدی‌نژاد بدهد.

سرآغاز سخنان رئیس مجلس، اعلام برائت از اتهام رئیس جمهور بود که اصلاحات بودجه‌ای مجلس را نوعی بودجه نویسی خوانده بود. لاریجانی با بیان اینکه بنای رسیدگی‌ها در کمیسیون تلفیق، لایحه دولت است نه اینکه از ابتدا قانون نوشته شود، به اعضای تلفیق گفت: لایحه دولت باید اصلاح شود.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود اظهارات همکاران پارلمانی‌اش را که تاکنون از ایرادات قانونی لایحه بودجه 89 سخن گفته و آن را مغایر با برخی قوانین بالادستی خوانده بودند، وارد دانست.وی بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی، سند چشم انداز، برنامه توسعه، سیاست‌های کلی و قوانین مادر همانند قانون مدیریت خدمات کشوری و هدفمند کردن یارانه‌ها در بررسی و تصویب لایحه بودجه تاکید کرد و اظهارداشت: اگر دولت میل و سلیقه‌ای دارد که با موارد فوق ذکر منطبق است، باید تامین شود. به این ترتیب رئیس مجلس تلویحا گفت که اگر بندهایی از لایحه بودجه با قوانین بالادستی مغایرت دارد باید اصلاح شود.

**مغایرت‌های قانونی بودجه از نگاه رئیس مجلس
لاریجانی که از ابتدای ریاستش در مجلس هشتم بارها بر لزوم کوچک‌سازی دولت و تقویت بخش خصوصی تاکید کرده بود‏، امروز هم این ایراد را به لایحه بودجه 89 وارد دانست. وی با تاکید بر لزوم تحرک‌بخشی به خصوصی در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، یادآور شد: خیز بزرگ دولت برای پروژه‌های عمرانی خوب است ولی این موضوع باید با مشارکت دادن بخش خصوصی و در قالب اصل 44 دنبال شود.

او که پیش از این قانون خدمات کشوری را در زمره قوانین بالادستی خوانده بود، ادامه داد: روح این قانون تنها افزایش حقوق نیست، بلکه در آن به کوچک سازی دولت نیز توجه شده است. اما لایحه دولت با روح قانون خدمات کشوری مغایرت دارد و پیشنهاداتی در این لایحه مطرح شده که به بزرگ شدن دولت می‌انجامد. لذا ضرورت دارد که کمیسیون تلفیق برای این موضوع فکری بکند.

**اعتراض به بی‌انضباطی‌های مالی دولت
لاریجانی همچنین در واکنش به درخواست دولت برای حق جابجایی 20 درصدی در ردیف‌های بودجه 89، تصریح کرد: اجازه جابجایی‌های زیاد منابع از جاری به عمرانی و از عمرانی به جاری‌، منطبق با انضباط مالی نیست.

وی با بیان اینکه انعطاف خوب است اما همراه با انضباط مالی، خاطرنشان ساخت: در واقع جابجایی‌های زیاد مانع نظارت مجلس می‌شود از این رو باید اختیار جابجایی منابع در حد معقول به دولت داده شود. رئیس قوه مقننه همچنین برلزوم تنظیم یک رابطه مالی شفاف بین دولت و وزارت نفت تاکید کرد و گفت: رابطه مالی دولت و وزارت نفت باید به درستی و همراه با رعایت قانون اساسی و شفافیت کامل تنظیم شود.

تمامی ایرادات فوق در حالی از سوی رئیس مجلس به لایحه تقدیمی از سوی دولت وارد شد که احمدی‌نژاد لایحه بودجه 89 را لایحه‌ای به نفع کشور خوانده و گفته بود: هماهنگی بین بخش‌های بودجه، انعطاف، انسجام و حتی تحولات آب و هوایی در بودجه پیش‌بینی شده است و بهتر است که این انسجام حفظ شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.126 seconds.